Cameristele, cronici

I'm a lumberjack


Nyulasi Attila, 7ora7.hu

“Harsányi Attila ne propune o Claire sensibilă şi oprimată care încearcă să devină puternică, pe când András Lóránt compune figura parodică a Madame-ei încercând un echilibru între manifestările ei extreme. Personajul Solange însă pune probleme niţel mai complexe lui Váta Lóránd având în vedere comportamentul ei contradictoriu trecând de la iubire la ură, nemaivorbind de întrebarea referitoare la rolul ei în „regia” întâmplării, scenografia complexă formată din aparate de înregistrare de tot felul indicând această posibilitate.

Cei trei actori bărbaţi reuşesc şi la nivelul gesturilor să rămână rafinaţi în definirea personajelor feminine, atingându-şi scopul: să rămână bărbaţi în timp ce joacă roluri de femei”.

Servitori în studio


(Zappe László, nepszabadsagonline)

„Trei bărbaţi în trei roluri feminine în fantezia după Genet a remarcabilului regizor român Radu Dinulescu. Un teatru fizic foarte teatral, demonstraţie de clownerie superioară pe o partitură oarecum învechită”.


Schimb de roluri


Koltai Tamas, es.hu

„Trec cu uşurinţă dintr-o stare în alta. Se dau în spectacol cu o mare seriozitate. Se luptă brav şi se deschid hotărâţi. Ridică haltere de parcă ar fi fulgi de nea. Iar regizorul român nu ne propune minimalul realism previzibil, ci un adevărat spectacol sălbatic, nescunzând nicio clipă teatralitatea demersului. Dimpotrivă: construcţia şi interpretarea dramatică devin elemente ale spectacolului”.

Reflectări


Kovács Dezső, revizoronline.com

„Castingul conştient prin care Dinulescu pune trei bărbaţi cu trupuri elastice să interpreteze roluri de femei, este, probabil, o nouă dimensiune în jocul oglinzilor, a reflectărilor. Jocul bărbaţilor ironizează viaţa femeilor iar această reprezentare masculină a gesturilor feminine, aceste gesturi, care duc astfel la o tensiune homoerotică, menţin în grotesc spectacolul până la capăt”.

„Madame, aşa cum apare în interpretarea lui András Lóránt, este erotismul sălbatic într-o continuă acţiune barocă, este imaginea femeii din lumea bună întruchipată din elemente de limbaj precis al trupului şi al gesturilor. Solange, interpretat de Váta Lóránd este un clown rustic, batjocoritoare şi cinică, linguşitoare şi agresivă, temătoare şi sigură pe sine. Devine înfricoşătoare nu doar ca slujnică jignită revoltată, ci mai ales ca om mânat de intenţii criminale. Harsányi Attila în Claire este vital şi concret, hotărât şi ambivalent în acelaşi timp”.

„Iar în timp ce polisemantismul metaforic şi eleganţa jocului actoricesc ne copleşeşte, joaca în sine rămâne aproape până la sfârşit tensionată şi acaparatoare: avem de-a face cu cea ce se cheamă teatru radical”.